Technika - Vegyek-e ezres Samurait (SJ410-est)?



Mivel ezen cikket olvasod valószínű terepjáró vételén gondolkodsz, és felmerült benned, hogy kell-e neked ezres Suzuki. Ebben a leírásban bemutatom az "ezredes" Suzuki terepjáró felépítését, előnyeit, hátrányait. 


 
Alanyunk létra alvázas, melyhez gumi rezgéscsillapítókkal kapcsolódik a kasztni. Az alváz nem hajlamos a rozsdásodásra, a kasztni viszont annál inkább, átvizsgáláskor érdemes alánézni, főként az alvázzal kapcsolódó pontokon, a sárvédő íveken és a taposó lemezeknél vannak a kényes helyek. A kasztnihoz utángyártott új elemeket és bontottat is lehet kapni.
 
Ha fellelhető valahol kis rozsda, az valószínű javításkor már nagyobb lesz, erre nem árt odafigyelni. Az eladók előszeretettel mondják, hogy könnyen, olcsón javítható, gondoljunk bele, ha ez így lenne, akkor vajon, miért nem csináltatja meg ő? 
Alapvetően egy kocsi teljes lakatolása, fényezése drága dolog, alaphangon 2-300 ezer Ft. 
 
Az autó hajtáslánca egy motorból (mily meglepő), egy hozzá közvetlenül kuplungharanggal kapcsolódó 4 (vagy 5) sebességes utcai váltóból egy az utcai váltóhoz kiskardánnal kapcsolódó terepváltóból (osztóműből), és kettő darab a terepváltóhoz kardánokkal kapcsolódó első, illetve hátsó hídból áll. 
 
Kezdjük a motorral, van négy kis hengerünk és 979 köbcenti űrtartalomban szunnyadó 44 lóerőnk. Átírásnál, biztosításnál, teljesítményadónál ezek kedvezőek. Motorunkat egy karburátor látja el a megfelelő mennyiségű üzemanyag-levegő keverékkel, ami egy mechanikus benzinpumpából kapja a benzint. A gyújtásunk egy trafóból, egy gyújtáselosztóból, 4 db gyertyából, meg némi kábelből áll. Egyszerű, mint egy Lada, a legtöbb szerelő ért hozzá. A gyújtásához minden alkatrész újonnan beszerezhető. 


 
Kézi szivatóval kell indítózni, ha a fentebb említett kiszolgáló berendezések megfelelően működnek, akkor a kiszemelt példánynak "pöccre" kell indulni, bármilyen hidegben. Ha nem így lenne, érdemes tovább keresni, ugyan is ez a kis motor olcsón, kevés szakértelemmel is üzembiztosan tartható, amelyikkel ennyit se foglalkoztak, azzal jó esetben más téren se törődtek, tehát jobb elkerülni. 
 
Ha beindult a kis "szörny", figyeljük meg, hidegen mennyire füstöl, és milyen szaga van a füstjének. Kék füst, aminek még égett olajszaga is van, nem jó jel, közelgő motor felújítást sejtet, amit nem biztos, hogy mi szeretnénk fizetni. Ha a motorunk megfelelően könnyen indul, nincs füstje, akkor nyomjuk be a kuplungot, és füleljünk, benyomott kuplungnál finom daráló hang a kinyomó csapágy cseréjét jelzi, aminek az ára nem sok, kb. 4-5 ezer forint, viszont a cseréjéhez le kell szedni a váltót.

Ha a kinyomó csapágy rendben van, akkor induljunk el az autóval, és figyeljük a váltó hangját, ha bármelyik fokozatban "sír", az megint nem jó jel. Az utcai váltókarnak könnyen kell járni. A tesztút alkalmával figyeljük meg, hogy amit tud ez a kis autó aszfalton, azzal együtt tudunk-e élni, gondolok itt a kb. 80 km/h-s utazó sebességre, és hogy állandóan előznek minket, illetve a gyorsulás hiányára.

Terepen érzi magát otthon a gép. A terepváltó karja akadhat, ha négy kerékből akarjuk két kerék meghajtásba rakni, ez a hajtáslánc összefeszülése miatt lehet, ilyenkor nem szabad erőltetni a kart, egy kicsit tolatni kell, egész addig, amíg ki nem tudjuk venni könnyen.  Elinduláskor és sebességváltáskor, ha fémes kattanó hangot hallunk, akkor érdemes ellenőrizni a kardánkereszteket. Ugyanezt kell tenni akkor is, ha enyhe rázást érzünk menet közben. Olcsó kardánkereszt 4000 Ft/db, de ezek általában nem sokat bírnak, és egy kardánba kettő kell, kardánból is kettő van, tehát ez se olcsó mulatság. 


 
Fékből, rásegítő nélküli jutott, és a régebbi 410-esekben elöl is csak dobfék van. Érdemes olyan példányt keresni, ami elöl már tárcsafékes. A fék ellenőrzése könnyű, a motortérbe található fékfolyadék tartályba ellenőrizzük a szintet, ha ez megfelelő, és a fékek jók, akkor viszonylag könnyen meg kell hogy tudjunk állni. Természetesen a fék nem húzhat egyik irányba sem. Ne számítsunk a fékrásegítős modernebb személyautók fékhatására!
 
A kormányunk "kenyérszervós", egy darab kormány-rezgéscsillapítóval, ami több-kevesebb sikerrel próbálja megakadályozni, hogy visszadolgozzon. Aszfaltúton könnyen tekerhető, a szervó hiányát terepezés közben fogjuk észrevenni. Ellenőrizzük, hogy a kormány ne húzzon semerre, és a holtjáték se legyen túl nagy (ez egyébként könnyen állítható). 

Futóművet is raktak a gép alá, nem is akármilyet, elöl-hátul merev híd, laprugókkal. Ez kemény, de szó szerint. Pattog, döcög, ráz, úttartás nulla, kanyarokba érdemes lassítva bemenni. Cserébe strapabíró, terepen az egyik legelőnyösebb megoldás. A laprugók ívelhetők, törés esetén kaphatóak, szilenteket is lehet bele venni újonnan. Gyári kerékcsapágyak kaphatóak, jó minőségűek, ennek megfelelően drágák. 

Mivel japán gép, olajfolyásnak, csöpögésnek helye nincs, minden ilyen jelenség hibát jelez.
Ellenőrizzük az elektromos berendezéseket, a fűtést. Ezeknek mindnek működnie kell.



Próbaúton próbáljuk ki az összkerékhajtást is laza talajon. Semmilyen fura hangot nem szabad hallanod. Ha elölről kattogást hallasz alátekert kormánynál, az halálán lévő féltengelycsuklót jelez. Ha kemény, száraz felületen az autó "ugrál", az normális, mivel nincs benne központi differencálmű (erről bővebben itt).
 
Pár szó a magyar használtautó-piacon kapható 410-esekről: ami jó, az drága - ez itt is érvényes. A jó állapotú példányokért elkérnek 700-800 ezret is (vagy többet). Ami ez alatt van, azokon jó eséllyel lesz mit javítani. 400 ezertől kezdődnek a magyar papiros gépek, ha ilyet veszünk, akkor jó eséllyel ez csak az első részlet, amit a kocsinkért kifizetünk. 

Kialakult egy réteg, akik utaznak a Suzuki terepjárókra, így ami "bomba" vétel, arra hamar lecsapnak. Ha autókereskedésből vásárolunk, akkor  a kereskedő állításait fenntartással kezeljük, vigyünk magunkkal olyan személyt, aki ért ezekhez a gépekhez (ez persze magánszemélytől való vásárlásnál is igaz), még ha pénzt is kér, még mindig jobban járunk, mint ha beleugrunk egy példányba, amit utána mindig a szerelőhöz hordunk.
Soha ne hagyjuk, hogy a kereskedő "megdumáljon" minket! Vásárlás előtt érdemes kipróbálni több darabot is. Igyekezzünk gyári állapotút keresni. 
 
Magánszemélynél valószínűbb az "őszinte" állapotú autó, illetve nagyobb az esélyünk hogy korrektebb tájékoztatást kapunk a terepjáró előéletéről. Érdemes megkérdezni az akkumulátor korát, olajcsere, vezérléscsere, gyertyacsere aktuálisságát. Fontos hogy nem csak a motorba kell olajat cserélni, van két váltónk is és két híd, amiben szintén olaj kell! Igaz, hogy ezeket nem kell gyakran cserélni, de – különösen egy terepen használt autónál - ellenőrizni feltétlenül szükséges időnként.

Kialakult továbbá ezen autótípus (és modernebb társai) külföldről való behozatalával, bontásával, felújításával foglalkozó "kereskedők" csoportja, akik jellemzően drágán adják a bontott alkatrészt és nem is mindig jót, ezekre érdemes odafigyelni, megkeresni az általunk megfelelőnek, korrektnek talált alkatrészellátót. Az általuk felújított gépek általában jók, ezért drágák is. Ha külföldi papíros autót vásárolunk és magunk akarjuk forgalomba helyezni, akkor az eladótól okvetlenül kérjünk el minden okmányt, papírt, ami a forgalomba helyezéshez kell.
 

 
Sokan azért választják a Suzuki terepjárókat, mert azt hallják róla, hogy olcsó. Ez igaz is, ha a nagyobb terepjárók árait vesszük figyelembe, viszont egy személyautóhoz képest drágábbak.
 
Én vásárláskor előnyben részesíteném a Suzuki SJ 413 ill. Samurai típusokat a nagyobb motor és a kicsit fiatalabb kor miatt, ettől függetlenül egy jó állapotú SJ410 is lehet jó vétel.
Egy jó 410-es pedig biztosan jobb, mint egy széthullott, ezer sebből vérző 413-as - és aki nem próbálta, el sem tudja képzelni, mire képes ez az autó az ezres motorral is!
 
Remélem sikerült kicsit bemutatni, hogy mire számítson, aki ilyen terepjárót szeretne vásárolni, ha bármi kérdés felmerülne, akkor a fórumban fel lehet tenni.
 
Gorio, 2014.10.28.