Technika - Jimny elsõ kerékcsapágy cseréje



Ha erõsödõ kormányrázást tapasztalsz, húz valamelyik irányba az autó, vagy ránézésre furán áll az elsõ kerék, olajfolyást tapasztalsz, és a függõcsapágyak rendben vannak, akkor érdemes a kerékcsapágyra gyanakodni.
Ha az érintett kereket megemelve nem csak föggõleges, de vízszintes irányban is kotyogás érezhetõ, illetve zajosan forog a kerék, akkor jó eséllyel elhalálozott az elsõ kerékcsapágy.
Jelen leírás egy Jimny bal oldali képeivel van illusztrálva, a másik oldal ugyanilyen.

Elõször is fékezd be az autót, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd emeld fel az autót az érintett oldalon, és vedd le a kereket, ekkor láthatóvá válik a féknyereg.



Egy 12-es kulcs segítségével hajtsd ki a nyereg elsõ csavarját (a képen a bal oldali), majd lazítsd meg a hátsót.



Ekkor a féknyerget el lehet forgatni, a hátsó csavart tengelyként használva.



A fékbetéteket kis lemezrugók tartják a helyükön, általában húzásra a betétek kiugranak, ha mégsem, csavarhúzóval lehet segíteni. Ügyelj rá, hogy a rugók a helyükön maradjanak.



(Megjegyzés: amennyiben a féket nem akarod ellenõrizni, az elõzõ három pont kihagyható, kis ügyességgel le lehet venni egyben a féknyerget betétekkel együtt, és vissza is lehet rakni, bár kétségtelenül nehezebb úgy hozzáférni is.)

A nyerget az agyhoz két csavar tartja hátulról (lásd a következõ képen).
Hajtsd ki ezeket, majd a féknyerget tedd el az útból (pl. kösd hozzá a rugóhoz).

 

Következhet a féktárcsa levétele. Ha szerencséd van, simán le lehet húzni a helyérõl (esetleg egy-két középre mért kalapácsütéssel elõsegítve), de ha rég nem volt szétszedve, nem biztos, hogy könnyen megadja magát. Erre az esetre találsz két menetes lyukat a féktárcsán, amibe két M8-as csavart párhuzamosan behajtva le lehet tolni a féknyerget az agyról.



Egyúttal érdemes ellenõrizni a tárcsák állapotát, az elsõ képen lévõ még rendben van, a második viszont elég rosszul néz ki, az ilyet már érdemes cserélni vagy felszabályoztatni.

 

Következhet az agykapcsoló (szabadonfutó) leszerelése.
Ötletesen módon E10-es fejû torx csavarokkal van rögzítve, ha ilyen nincs kéznél, egy 10-es kiskrovával óvatosan ki lehet õket hajtani.



Az agykapcsoló leszerelése után láthatóvá válik a féltengely vége. Ezen egy zégergyûrû található, aminek a leszedésénél nem árt egy zégergyûrû-fogó. Alatta egy téglalap alakú alátét van, ezt is vedd ki.



A következõ lépéshez egy célszerszámra van szükség, mert az agyat egy speciális kör keresztmetszetû anya tartja össze. Az anya külsõ fele egy simára polírozott gyûrû, amire szüksége van az agyat kapcsoló vákuumnak. Ezt a felületet nem szabad megsérteni, mert akkor nem lesz megfelelõen tömített a vákuumrendszer.



Az anya középen egy görbített lemezzel van biztosítva (a fenti képen jobbra fenn), elõször ezt kell visszahajlítani.
A következõ képeken látható az anya meglazításához szükséges célszerszám.

 

Megfelelõ felszereltséggel házilag is legyártható az eszköz, illetve beszerezhetõ a Suzukitól vagy külföldi webáruházakból. Nagyon nagy szerencsével elõfordulhat, hogy egy pontozó és egy kalapács segítségével is kihajtható az anya, de erre nem érdemes alapozni, mert jellemzõen még a célszerszámhoz is másfél méteres vascsõ kell, mint erõkar.

Ha az anya lenn van, az agynak szét kell jönnie. Szerencsésebb esetben kézzel, kevésbé szerencsés esetben egy kalapáccsal megtámogatva.

Ezután következhet a csapágy kiszedése.
Fontos, hogy a csapágyat a másik oldalról egy zégergyûrû is rögzíti a szimmering mögött, nekem sikerült ezt a dzsuvától nem észrevenni, és sokat szenvedni vele :)
Vegyük ki a szimmeringet és a zégergyûrût.

 

Elméletileg a következõ lépésnek nehéznek kellene lennie, ugyanis a Suzuki szerint préssel lehet kivenni a csapágyat az agyból, de a gyakorlatban egy régi csapágy vagy egyéb megfelelõ méretû tárgy és egy nagyobb kalapács segítségével viszonylag könnyen kijön házilag is. Ahogy a képen látható, a cucc szépen felfekszik a féktárcsára, így jól lehet ütni.



Az új csapágy a következõ képen jobb fent látható. Szép nagy (és elég drága), kétsoros, görgõscsapágy. Csapágyboltban beszerezhetõ, neve KOYO DAC4168W. Kell hozzá még a szimmering, aminek mérete 54x69x7,5/9,5 mm. Állítólag autósboltban készletben kapható a csapágy, a szimmering és a zégergyûrû VKBA3969 cikkszámon, nekem nem sikerült hozzá boltot találni.



A Suzuki szerint az összerakáshoz is prés kellene, szerencsére a jól bevált régi trükk itt is segít. Na nem, most nem a kalapácsra gondolok :)
A hõtágulást kell igénybe venni - a csapágyat be kell rakni a fagyasztóba, az agyat pedig fel kell melegíteni. Erre tökéletesen alkalmas a sütõ vagy egy rezsó.



Miután minden elérte a megfelelõ hõmérsékletet, óvatosan illesszük õket össze. Szükséges lehet pár óvatosabb kalapácsütés, hogy teljesen felfeküdjön a csapágy. Viszont mindezt igen gyorsan kell elvégezni, különben nem lesz elég nagy a hõmérséklet-különbség.



Miután kihûlt az egész, tegyél egy kis zsírt a csapágy mindkét oldalához, helyezd be a zégergyûrût és a szimmeringet.
Kend be zsírral a csapágy belsejét, majd csúsztasd vissza a féltengelyre.
Kend be zsírral a csapágyat tartó anyát, és húzd 220 Nm-rel (azaz mocskosulbaromira).
Biztosítsd el az alátétet.
Tedd vissza a féltengelyre az alátétet és a zégergyûrût.
Kösd vissza a vákuumcsöveket, tedd vissza az agykapcsolót, húzd meg a csavarjait 48 Nm-rel.
Rögzítsd a takarólemezt és a féknyereg csavarjait (83 Nm), illetve rakd vissza a fékbetéteket, húzd meg a csavart (22 Nm – ha szétszedted).

Szereld vissza a kereket, és engedd le az emelõt.

Forrás, képek: Martin Lines - www.bigjimny.com
Fordítás, megjegyzések, módosítások: nyuszy - a szerzõ engedélyével
2010.09.24.