Tesztek - Suzuki Grand Vitara 2006 (4x4 Online)



Forrás: 4x4 Online

Suzuki Grand Vitara 2.0 - félvér szépség
2006. április 21.
- Simon István, Verő Márton
- Képek: Földi D. Attila

2005 novembere óta kapható a hazai piac egyik legnépszerűbb szabadidő-terepjárójának, a Grand Vitarának a legújabb kiadása. A Suzuki megújulási programjába illeszkedő sportos terepjáró szakított a formai hagyományokkal, jó terepjáró képességét viszont megőrizte. De a kétliteres, V6-os benzinmotor lehetne nyomatékosabb...

Kívülről-belülről nagy esztétikai élményt nyújt a Suzuki harmadik generációs Grand Vitarája. Az európai szabadidőautó-kultusz úttörője a korábbi modellek kerekdedségével szemben most egyenes vonalaival, sarkítottságával próbál hódítani, ezzel hangsúlyozva a sportosságra való törekvést. Egyedül a markáns kerékjárati ívek visznek némi domborúságot a karosszéria puritán formavilágába. A méretes külsô tükrök kissé bezavarnak az idillbe, de a lapátfülek a vezetőülésbôl nézve már inkább előnynek, mint hátránynak számítanak.

A 20 centis hasmagasságnak, valamint a fellépő-küszöböknek köszönhetően pofonegyszerű a beszállás. Ugyanez viszont egy csapásra hátránnyá válik, ha terepre visszük a kocsit. Belül fejedelmi a helykínálat, a fűthető bőrülések kényelmesek és testhez állók, igaz, az oldaltartásuk lehetne jobb. A remek térkínálat hátulra is igaz, azzal együtt, hogy a hátsó ajtók ránézésre aránytalanul rövidnek tűnnek. Gyakorlást igényel a két első ülés közötti, duplafedelű tartórekesz felnyitása, a középkonzol-műszerfal egység viszont - amely stílusában az új Swift által megkezdett irányvonalat követi - kifejezetten tetszetős, jól áttekinthető. Sportosságot sugall a sok fémbetét, meg a fémkeretes műszerfal, ahonnan a sebességmérő, a fordulatszámmérő és a vízhőfok, meg a tankállás kijelzője vigyorog ránk.

Miután a szintén Swift-utánérzésű, kulcs nélküli szerkezettel beindítottuk a motort, kellemes fogású, háromküllős kormánnyal ragadhatjuk magunkhoz az irányítást. Negatívum, hogy a volán csak magasságában állítható, valamint az, hogy a navigációs rendszer (amely egy testet öltött a CD-s rádióval) használhatósága a kijelző kis felülete miatt kérdéses. Kicsit sok a jóból a műszerfal tetején trónoló, "japánautós" érzést keltő "szigorúpiros" digitális óra, meg a központi kijelző, amelyek erős napfényben nehezen leolvashatók. Az ablakemelő és kormányról vezérelhetô hifi gombjai alá is elkelt volna a világítás, hogy sötétben jobban kezünk ügyébe essenek.

A Grand Vitara váltókarja kissé hosszú úton jár, de ez nem ront a szerkezet pontosságán. Egyedül a csomagtartó méretére lehet panaszunk: alaphelyzetben csak 398 literes (a hátsó ülések 2:1 arányú ledöntésével ez 1368 literre bővíthető), pedig a pótkereket - ragaszkodva a típus hagyományaihoz - a hátsó ajtóra erősítették. Az önhordó karosszériába "beépített" létravázhoz elöl független, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztést csatlakoztattak, melyeknek áldásos hatását terepezés közben érezhetjük.
Az állandó összkerékhajtás a vezető jobb keze alá eső forgókapcsolóval irányítható. Közúton 4H üzemmódban használatos a masina, ilyenkor 47:53 százalékos a nyomaték megoszlása a két tengely között.

A 4H Lock üzemmódban fixen összezár a két tengely, a felezőt pedig a 4L Lock állás jelenti. A Grand Vitara mászóképességével ki voltunk békülve, de az alacsony hasmagasság, meg a szerencsétlenül elhelyezett küszöbök miatt ajánlatos jól megnézni, milyen szögben fordulunk rá egy komolyabb lejtőre, vagy éppen emelkedőre.

Lefelé hajló szájgörbülettel kellett nyugtáznunk, hogy a kétliteres benzinmotor 183 newtonméteres forgatónyomatéka kevés a másfél tonna dinamikus meglódításához. Közúti vagy városi közlekedésben ajánlatos félgázon venni a kanyarokat, mert ha az aggregát "vérnyomása" leesik, nehéz újra lendületbe hozni. Noha a gyári tájékoztató szerint "ahol csak lehetett, zaj- és rezgéselnyelő anyagokat alkalmaztak", kilencvenes tempó fölött feltűnővé válik a fogaskerekek kerregése, 100 km/órás tempó körül pedig erős szélzaj alakul ki a nagy frontfelület miatt. A felfüggesztés merevsége viszont - amely újabb jó pontot jelent a terepes használatkor - férfiasan magabiztos útfekvést biztosít a több mint másfél tonnás divatterepjárónak.

Habár 800 ezer forinttal többe kerül a benzinmotoros változatnál, vásárlás előtt érdemes kipróbálni a Grand Vitara 1.9 literes, közös-nyomócsöves dízel változatát. A dízel verzió nemcsak nyomatékosabb, de bizonyára üzemanyag-fogyasztás terén is a V6-os 10,5 liter (városban 12,5 liter) körüli adagja alatt marad.