Technika - Jimny első kerékcsapágy cseréje



Ha erősödő kormányrázást tapasztalsz, húz valamelyik irányba az autó, vagy ránézésre furán áll az első kerék, olajfolyást tapasztalsz, és a függőcsapágyak rendben vannak, akkor érdemes a kerékcsapágyra gyanakodni.
Ha az érintett kereket megemelve nem csak föggőleges, de vízszintes irányban is kotyogás érezhető, illetve zajosan forog a kerék, akkor jó eséllyel elhalálozott az első kerékcsapágy.
Jelen leírás egy Jimny bal oldali képeivel van illusztrálva, a másik oldal ugyanilyen.

Először is fékezd be az autót, lazítsd meg a kerékcsavarokat, majd emeld fel az autót az érintett oldalon, és vedd le a kereket, ekkor láthatóvá válik a féknyereg.



Egy 12-es kulcs segítségével hajtsd ki a nyereg első csavarját (a képen a bal oldali), majd lazítsd meg a hátsót.



Ekkor a féknyerget el lehet forgatni, a hátsó csavart tengelyként használva.



A fékbetéteket kis lemezrugók tartják a helyükön, általában húzásra a betétek kiugranak, ha mégsem, csavarhúzóval lehet segíteni. Ügyelj rá, hogy a rugók a helyükön maradjanak.



(Megjegyzés: amennyiben a féket nem akarod ellenőrizni, az előző három pont kihagyható, kis ügyességgel le lehet venni egyben a féknyerget betétekkel együtt, és vissza is lehet rakni, bár kétségtelenül nehezebb úgy hozzáférni is.)

A nyerget az agyhoz két csavar tartja hátulról (lásd a következő képen).
Hajtsd ki ezeket, majd a féknyerget tedd el az útból (pl. kösd hozzá a rugóhoz).

 

Következhet a féktárcsa levétele. Ha szerencséd van, simán le lehet húzni a helyéről (esetleg egy-két középre mért kalapácsütéssel elősegítve), de ha rég nem volt szétszedve, nem biztos, hogy könnyen megadja magát. Erre az esetre találsz két menetes lyukat a féktárcsán, amibe két M8-as csavart párhuzamosan behajtva le lehet tolni a féknyerget az agyról.



Egyúttal érdemes ellenőrizni a tárcsák állapotát, az első képen lévő még rendben van, a második viszont elég rosszul néz ki, az ilyet már érdemes cserélni vagy felszabályoztatni.

 

Következhet az agykapcsoló (szabadonfutó) leszerelése.
Ötletesen módon E10-es fejű torx csavarokkal van rögzítve, ha ilyen nincs kéznél, egy 10-es kiskrovával óvatosan ki lehet őket hajtani.



Az agykapcsoló leszerelése után láthatóvá válik a féltengely vége. Ezen egy zégergyűrű található, aminek a leszedésénél nem árt egy zégergyűrű-fogó. Alatta egy téglalap alakú alátét van, ezt is vedd ki.



A következő lépéshez egy célszerszámra van szükség, mert az agyat egy speciális kör keresztmetszetű anya tartja össze. Az anya külső fele egy simára polírozott gyűrű, amire szüksége van az agyat kapcsoló vákuumnak. Ezt a felületet nem szabad megsérteni, mert akkor nem lesz megfelelően tömített a vákuumrendszer.



Az anya középen egy görbített lemezzel van biztosítva (a fenti képen jobbra fenn), először ezt kell visszahajlítani.
A következő képeken látható az anya meglazításához szükséges célszerszám.

 

Megfelelő felszereltséggel házilag is legyártható az eszköz, illetve beszerezhető a Suzukitól vagy külföldi webáruházakból. Nagyon nagy szerencsével előfordulhat, hogy egy pontozó és egy kalapács segítségével is kihajtható az anya, de erre nem érdemes alapozni, mert jellemzően még a célszerszámhoz is másfél méteres vascső kell, mint erőkar.

Ha az anya lenn van, az agynak szét kell jönnie. Szerencsésebb esetben kézzel, kevésbé szerencsés esetben egy kalapáccsal megtámogatva.

Ezután következhet a csapágy kiszedése.
Fontos, hogy a csapágyat a másik oldalról egy zégergyűrű is rögzíti a szimmering mögött, nekem sikerült ezt a dzsuvától nem észrevenni, és sokat szenvedni vele :)
Vegyük ki a szimmeringet és a zégergyűrűt.

 

Elméletileg a következő lépésnek nehéznek kellene lennie, ugyanis a Suzuki szerint préssel lehet kivenni a csapágyat az agyból, de a gyakorlatban egy régi csapágy vagy egyéb megfelelő méretű tárgy és egy nagyobb kalapács segítségével viszonylag könnyen kijön házilag is. Ahogy a képen látható, a cucc szépen felfekszik a féktárcsára, így jól lehet ütni.



Az új csapágy a következő képen jobb fent látható. Szép nagy (és elég drága), kétsoros, görgőscsapágy. Csapágyboltban beszerezhető, neve KOYO DAC4168W. Kell hozzá még a szimmering, aminek mérete 54x69x7,5/9,5 mm. Állítólag autósboltban készletben kapható a csapágy, a szimmering és a zégergyűrű VKBA3969 cikkszámon, nekem nem sikerült hozzá boltot találni.



A Suzuki szerint az összerakáshoz is prés kellene, szerencsére a jól bevált régi trükk itt is segít. Na nem, most nem a kalapácsra gondolok :)
A hőtágulást kell igénybe venni - a csapágyat be kell rakni a fagyasztóba, az agyat pedig fel kell melegíteni. Erre tökéletesen alkalmas a sütő vagy egy rezsó.



Miután minden elérte a megfelelő hőmérsékletet, óvatosan illesszük őket össze. Szükséges lehet pár óvatosabb kalapácsütés, hogy teljesen felfeküdjön a csapágy. Viszont mindezt igen gyorsan kell elvégezni, különben nem lesz elég nagy a hőmérséklet-különbség.



Miután kihűlt az egész, tegyél egy kis zsírt a csapágy mindkét oldalához, helyezd be a zégergyűrűt és a szimmeringet.
Kend be zsírral a csapágy belsejét, majd csúsztasd vissza a féltengelyre.
Kend be zsírral a csapágyat tartó anyát, és húzd 220 Nm-rel (azaz mocskosulbaromira).
Biztosítsd el az alátétet.
Tedd vissza a féltengelyre az alátétet és a zégergyűrűt.
Kösd vissza a vákuumcsöveket, tedd vissza az agykapcsolót, húzd meg a csavarjait 48 Nm-rel.
Rögzítsd a takarólemezt és a féknyereg csavarjait (83 Nm), illetve rakd vissza a fékbetéteket, húzd meg a csavart (22 Nm – ha szétszedted).

Szereld vissza a kereket, és engedd le az emelőt.

Forrás, képek: Martin Lines - www.bigjimny.com
Fordítás, megjegyzések, módosítások: nyuszy - a szerző engedélyével
2010.09.24.