Technika - Jimny elektromos féltengelyzár átalakítása manuálisan kapcsolhatóra



Ennek az átalakításnak több oka is lehet, tudunk felezőt használni aszfalton például esetleges vontatásnál, vagy bárminél, ami lassú haladást követel, vagy a gyári, terepváltóba szerelt jeladó/kapcsoló esetleges meghibásodása esetén is megspórolhatunk komolyabb összegeket a lenti leírás segítségével.
 
Fontos:
Ez a leírás a manuális terepváltóhoz készült, az elektromos verziónál nem tudom, hogy működik-e, de erősen kétlem, mivel ott több tényezőt figyel az elektronika, ezért nehezebb átverni! :)
Először le kell szerelni a kézifék kart burkoló boxot. A kar mellett, a kárpit alatt jön fel az utastérbe egy vezetékköteg (sebesség jeladó, 4wd kapcsoló, gondolom üa. szivattyú stb.):



Ebben a kötegben fut két szál, egy kék, fekete csíkkal és vöröses téglás pöttyökkel, valamint egy fekete, szintén vöröses téglás pöttyökkel:



Itt most két lehetőségünk van:
 
  1. Elvágjuk a kék vezetéket, és közé iktatunk egy kapcsolót. Ebben az esetben kikapcsolt állapotban a terepváltót 4WD-be, vagy felezőbe kapcsolva nem zárnak az első féltengelyek. Bekapcsolt állapotban pedig teljesen üzemszerűen működik a rendszer.
  2. Elvágjuk a kék vezetéket, majd az ECU felé haladó része és a fekete szál közé kötünk egy kapcsolót. Ebben az esetben CSAK a kapcsolóval lehet vezérelni az első féltengelyzárakat.
Én személy szerint az első verziót ajánlom, ha egyébként minden megfelelően működik, ugyanis ennél a verziónál nem igazán tudunk kárt tenni az autóban. A Jimny összkerék kapcsolásának fázisai időzítve vannak, ezért az első esetben a legrosszabb, ami történhet, hogy nem hajt az első tengely. 
A második verziót nagyjából úgy érdemes (biztonságos) használni, mintha manuális (Samurai) féltengelyzárak lennének az első agyakon. Szóval a kapcsolót CSAK ÁLLÓ AUTÓNÁL szabad ki, illetve bekapcsolni. Ha halad az autó, akkor csak úgy szabad működtetni, ahogy normál esetben is működne: 2WD-ből 4WD-be úgy kell kapcsolni, hogy először a terepváltón a kart kell 4WD-be húzni, utána átbillenteni a kapcsolót. Kikapcsolásnál majdnem mindegy, de úgy az egészséges, ha először a kapcsolót billentjük át (oldva a féltengelyeket), majd a terepváltót tesszük 2WD-be. Felezőnél nem érdemes magyaráznom, mivel annak előfeltétele a 4WD.
 
Mindennek az az oka, hogy a Jimny terepváltójának az első kihajtása szinkronizálva van, ezért lehet normál esetben menet közben kapcsolni az összkereket. Ha viszont menet közben még nincs a terepváltó szinkrongyűrűje által "felpörgetve" az első hajtás (kardán, difi, féltengelyek) a kerékkel azonos fordulatra, és úgy kapcsoljuk rá az első zárakat, akkor vagy hatalmasat reccsen a szerkezet, mivel a féltengelyzáraknak kell hirtelen felpörgetniük azt a pár kiló vasat, vagy egyszerűen csak darálják egymást a fogak, amíg nem sikerül egymásba csúszniuk…
Én a második verziót voltam kénytelen alkalmazni, mivel nálam a terepváltóban lévő kapcsoló (ami normál esetben vezérel), nem működött megfelelően. Volt, hogy terepen (vagy hóban) használva néha kioldotta az első hajtást, ami nem túl szerencsés. Lejjebb ennek a leírását olvashatjátok, de teljesen mindegy, mert mindkét esetben kell kapcsoló és mindkét esetben rá kell arra kötni két szálat! :)
 
Elég a kék vezetéket elvágni, mert az megy a vezérlőbe. a feketét csak megcsapoltam (az is lehet, hogy sima testkábel, amit pluszba vittek a közlőműbe a jel stabilitása miatt, de nem igazán számít):



 
A kék vezetéket kell összezárni a feketével, akkor kapcsolja az elektronika az autó elejét, és felvillan a 4wd pilács a műszerfalon:

 
Nagyjából ennyi. Ezek alapján bárki kapcsolhatja manuálisan az első hajtást.
És a végeredmény:
 


szzs84, 2013.05.22.